10 tips til bedre SEO tekster

Hvad er SEO tekster?SEO tekster - Benedikte Jensen Online Portfolio - Social Media, SEO, digitale medier, online markedsføring

Search Engine Optimization også kaldet SEO er kernen i formidling af information online. SEO er en samlet betegnelse for de tiltag, du selv kan foretage dig på din hjemmeside for at optimere den i forhold til søgemaskinerne. Det er optimering, der kan flytte dig højere op i søgeresultaterne, hvor vi alle gerne vil være.

Sæt dig i kundens sted; du driver et firma, der producerer håndsyede kvalitetstæpper. Du vil gerne findes af folk, der har interesse i, eller vil købe dine kvalitetstæpper. Hvad skriver brugeren i Googles søgemaskine hvis de leder efter et tæppe af denne art? Det er dét, du skal optimere din hjemmeside i forhold til.
Der er rigtig mange grene indenfor SEO, men i denne artikel tager jeg udgangspunkt i at optimere SEO tekster. Prøv at se her…

De første 5 tips til bedre SEO tekster

1: Sørg for at teksten er læsbar
God læsbarhed sikrer at en tekst kan læses, forstås og huskes. Opdel teksten i passende afsnit. Inddel gerne med overskrifter. Tjek din grammatik og stavning. Hold sætningene korte, præcise og relevante. Lange, forkludrede sætninger med tonsvis af indskudte bemærkninger sløver, irriterer og sænker læsbarheden. Min pointe er klar; kort, simpelt, præcist og relevant.

2: Find og brug dine søgeord
Dine søgeord er vigtige. Dem vi snakkede om i starten, som dine potentielle kunder søger på. Du skal kort sagt finde ud af hvad de rette søgeord er i forhold til dit produkt. De søgeord skal integreres i dine overskrifter, billeder, tekster mv. Men husk på at jo mere effektivt de bruges, jo bedre bliver dine SEO tekster på hjemmesiden.

3: Linkbuilding
En af de mere omdiskuterede ting, er det med at linke til andre. Nogle mener, det er en dårlig idé at sende kunder væk fra din hjemmeside, mens andre mener, det er en god idé. Det kan gavne din hjemmesides placering hvis du linker til relevante hjemmesider, der evt. bakker informationen på din egen op.

4: Unik kvalitetstekst
Alle vil gerne være unikke. Det gælder også for tekster på hjemmesider. Søgemaskiner kan automatisk bedre lide unikt indhold end noget, der lugter af copy-paste. Vælger du den lette løsning og kopierer dele eller hele passager fra andre hjemmeside, trækker det din SEO markant ned. Omvendt belønner søgemaskiner unikt indhold der har høj kvalitet.

5: Titel og beskrivelse
Når folk går på Google og søger på dine produkter, får de et resultat frem. Uddraget man får frem på Google består af sidetitel og metabeskrivelse. Sørg for at dine primære søgeord indgår i både titel og metabeskrivelse. Sørg i øvrigt for at begge dele er relevante og interessante. Det er her, du får første chance for at hive kunden med ind på din hjemmeside. Du kommer frem sammen med mange andre hits – hvem skal kunden vælge og hvorfor?

10 tips til bedre SEO tekster - Multimediedesigner Benedikte Jensen Portfolio

Kan du klare lidt flere tips til bedre SEO tekster?

6: Så nysgerrighed i teksterne
Du vil gerne have trukket kunder ind på din hjemmeside, men du vil også gerne have de læser mere end bare en enkelt side. Det gør du ved at så nysgerrighedsfrø rundt omkring. Du skal kort sagt hele tiden gøre kunderne nysgerrige på at vide mere. Det kan du gøre på mange måder, men kreativiteten i din tekst, er en medvirkende faktor. Der er mange typer af små såkaldte “cliffhangers” du kan bruge. Lad mig give dig nogle konkrete eksempler:

  • Lad mig forklare:
  • Kan du se det for dig?
  • Min pointe er følgende:
  • Forestil dig følgende
  • Tænk over dette

7: SEO på billeder
SEO tekster står ikke alene. Når du lægger et billede op på din hjemmeside, har det altid en “alt/alternativ tekst” du kan udfylde. Det er vigtigt, du bruger den. For det første, er den den tekst, der vises, hvis billedet af en eller anden grund ikke kan indlæses på siden. Dernæst, er det en tekst der læses og forstås af søgemaskiner. Sidst, men absolut ikke mindst, sørger den for at billedet kan vises på Googles billedsøgning og er derfor med til at højne din SEO. Forestil dig hvad det betyder for din virksomhed, hvis kunden kan finde dine produkter gennem Googles billedsøgning.
Brug det med omtanke – benyt dine søgeord her.

8: Vis de positive historier frem
Har du glade og positive kunder? Så vis det frem. Drop janteloven og beskedenheden. Vis at kunderne kan lide din virksomhed. Men gør det ærligt og troværdigt. Gør gerne noget ud af det grafisk. Repræsentér kunden med billede om muligt, for at gøre det mere personligt. Angivelse med grafiske stjerner eller lignende kan være en fordel da hjernen læser meget grafisk. Men husk naturligvis altid at spørge om lov inden du bruger en anmeldelse.

9: Tekstmængden spiller også ind
Søgemaskiner kan godt lide hjemmesider med tekst. Jo mere tekst, jo lettere er det også at få flettet sine søgeord ind og give kunden en ordentlig information. Men husk altid på; kvalitet frem for kvantitet. Har du kun 150 ord at fortælle, giver det ikke mere at skrive det samme flere gange for at opnå 300 ord. Det er en god rettesnor at gå efter min. at formidle 300 ord på hver side, men det er kun vejledende. En kort tekst fuld af kvalitet vægter stadig højere end en lang tekst, der kun burde have været halvt så lang.

10: Udnyt dit eget indhold
Vi har konstateret at eksterne links (linkbuilding) er en god idé. Men husk også at udnytte dit eget interne indhold. Har du skrevet noget, der er interessant at linke til et andet sted, så gør det endelig. For det første tæller det også med i linkbuilding. For det andet, fortæller du også derved søgemaskinerne, at du har mere relevant indhold på din hjemmeside. Du kan også få kunderne til at bruge mere tid på din hjemmeside ved at de opdager andre ting. Jo mere tid de bruger, jo bedre placering i søgemaskinerne.

Del indlæg


Skriv et svar