fbpx

LCHF og KETO

LCHF og KETO eller Lowcarb, lavkarbo kost og lavkulhydratkost. Det er alle navne for det samme – en kost, som er lav på kulhydrater og rig på fedt.
LC = Low carb, HF = High fat. 

Jeg bruger generelt termen lowcarb på hjemmesiden her. Det gør jeg, fordi jeg ønsker at give plads til både den liberale og den strikse tilgang, så du selv kan vurdere, hvad der passer til din livsstil, ønsker og situation. For nogle er den helt strikse KETO med max 20 g. kulhydrat dagligt den rette vej for eksempelvis vægttab. Andre har behov for en mere liberal tilgang med 20-50 g. kulhydrat. Andre trives bedre med måske 50-100 g. kulhydrat, fordi de træner meget. Uanset vil jeg gerne give plads til tilgangen, da vi alle er forskellige og har forskellige situationer.

Forskellen på LCHF og KETO

Mange forvirres især over, hvad forskellen er på LCHF og KETO.

Forskellen ligger for de fleste i, hvor mange kulhydrater der er “tilladt”. LCHF er varianten, hvor kulhydrater holdes lavt, mens KETO er den strikse udgave, hvor man går efter max 20 g. kulhydrat om dagen.

Grundet det helt lave kulhydratindtag på KETO, er det også varianten, hvor kroppen kommer i ketose. Ketose er en metabolisk tilstand, som tillader kroppen at køre på fedtforbrænding, hvor den ellers ville starte med at forbrænde kulhydrater.

LCHF og KETO - Lowcarb livsstil

Hvad spiser man på lowcarb kost?

Grøntsager – og masser af dem. Alle former for kål, broccoli, græskar, selleri, bladgrønt og meget andet. Generelt går vi efter ovenjordgrøntsager. Det gør vi, fordi rodfrugter og lignende, der vokser under jorden, ofte er lidt tungere kulhydratmæssigt. Ikke at de er forbudt – man skal bare tænke lidt mere over det samlede indtag ved at inddrage kulhydrattunge grøntsager. 

Protein – æg, ost, kød, fløde, creme fraiche mv. Vi vælger den høje fedtprocent og den gode smag.

Fedt – jomfruolivenolie, smør, nødder, kokosolie. De sunde fedtstoffer frem for blandingsprodukter.

Faktisk er mulighederne ret ubegrænsede, så snart man lærer at se muligheder frem for begrænsninger.